Om mig

Hej! Jag heter Elisabet Jonsson och har jobbat som homiatriker i 14 år. Utbildningen var på på 4 år. Där jag studerade basmedicin, invärtes medicin, anatomi osv. I min praktik har jag använt mig utav Ögondiagnostik, Zonterapi, Massage, Vitamin och mineral terapi, Och akupunktur. Homiatriker syftar till en HELHETSYN och en läkekonst som behandlar HELA människan och inte enstaka sjukdommar och symtom. Ni är välkommna att fråga om råd! Vill ni skicka in en bild på ditt öga så går det bra. Utefter den bilden gör jag en analys och kan hjälpa er med symtom, besvär, eller förhindra sjukdommar. Jag kommer ge er tips och råd här på bloggen. Ni kommer få mer information vad olika behandlingar innebär, eller få tips och råd. Så hjärtligt välkomna med frågor, så ska jag försöka ge svar. Kom mer än gärna med förslag på vad ni skulle vilja läsa om, och hör gärna av er om det är något ni undrar eller skulle behöva hjälp med!

onsdag 4 juli 2012

Minnesträning (och vårtor)

Både hos hjärnor och datorer innebär gott minne förmågan att ta emot, lagra och ta fram information. Det finns två slags minnen. Närminnet, som hör samman med en "reflekterande"aktivitet. Ett slags eko eller "tillbakastudsande" effekt. Långtidsminnet som relaterar till mer varaktiga "spår" i hjärnan. De två minnestyperna har olika egenskaper. Närminnet kan tex hålla sju saker samtidigt i minnet. Tex komma ihåg ett sju siffrigt telefon nummer.
De flesta människorna  kommer tex under ungefär en dag ihåg den exakta ordalydelsen i en mening som någon har sagt (=närminnet) Därefter kan de bara minnas innebörden eller betydelsen av meningen (=långtidsminnet)
I USA har man gjort försök med kosttillskottet KOLIN . Vilket är ett ämne som omvandlas i kroppen och är nödvändigt för flödet av nervimpulser. Alzheimers sjuka lider brist av det ämnet.
 Använd dig av minnesknep. Du kan ex se siffror som bilder. Du kommer att märka att det är lättare att komma ihåg bilderna än siffrorna. En etta kan du tex se som en flaggstång eller en tvåa som en svan osv. När du blir presenterad för någon, tänk på någonting som har samband med med namnet eller yrket. Tex en jätte stor penna om personen är författare. Försök att se inlärda saker i grupper. Jag brukar göra så när jag är och handlar i en affär som jag känner till. Jag har inköpslistan med mig, men tar inte fram den. Innan jag åker till affären, ser jag framför mig var dom olika varorna ligger i butiken. Inte förrän jag ska gå till kassan tar jag fram listan och kollar mig. Oftast så har jag fått med allt på listan.
Att lösa korsord, spela schack eller dansa är också bra för att träna upp minnet.
Dans ger dig tid till att lyssna på kroppens budskap. Dansen kan hjälpa vid ångest, depression. Även personer som lider av Anorexi, Bulimi, Hjärtsjukdomar, inlärnings och koncentrationssvårigheter blir bättre av att dansa.
Minnesbilder behöver inte vara visuella. De kan bestå av ljud, känslor stämningar eller kroppsställningar. Du kommer lättare ihåg lyckliga tilldragelser om du är på gott humör. Omvänt kommer sorgliga händelser lättare att dyka upp i ditt minne om du är ledsen. Hur du än bär dig åt så kommer dina minnesassociationer att bli mer effektiva ju mer ovanliga bilder du använder dig av. Ju mer du övar desto bättre kommer ditt minne  att bli.

Extra liten bonus inlägg
Handlar om hur man trollar bort vårtor (Har inte alls med inlägget att göra) en rolig sak som jag läst
Man ska knyta ett hår ur svansen på en skäckig ponny eller ur manen på en stor häst runt varje vårta. (Det gäller ju då att man har tillgång till häst)
Eller så kan man gnida varje vårta med sju vita stenar.
Gnid varje vårta med fläsk eller rått kött och gräv sedan ner köttet. Men du får inte tala om för någon vart du har grävt ner köttet. Ps går inte att utföra om man har hund, den kommer säkert att finna det nedgrävda köttet.
Saliv är också bra botemedel. Slicka på vårtan så fort du vaknar ( blir lite svårt om den sitter på foten)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar